Lev i nuet: 5 gode råd til hvordan du kan leve i nuet

Har du også lyst til at leve i nuet og være nærværende, men kan ikke helt finde ud af hvordan du skal gøre det i praksis?
Her får du 5 gode råd og øvelser til hvordan du kan leve i nuet.

 

Åndedrætsøvelser mod stress

1: Bliv opmærksom på dine tankemønstre.

Har du tendens til at lade dig rive med af bekymringer om fremtiden eller ærgrelse over fortiden? Vi kan have mange følelser forbundet med disse tanker og svært ved at give slip på dem igen, også selvom vi hverken kan gøre fra eller til for at ændre det. Bliv opmærksom på hvilke følelser der er forbundet med tankerne, så vil du blive klar over hvorfor de kommer frem igen og igen.

Prøv denne øvelse:
Anerkend dine bekymringer eller ærgrelser ved at skrive dem ned på et stykke papir. Streg så herefter de tanker ud, som du ikke kan gøre noget ved, har ansvar for eller kontrol over. Tænk virkelig på, at du giver slip på bekymringerne når du streger dem ud. Lad dem også flyde videre, hvis de kommer igen efter denne øvelse.

2: Meditation og Mindfulness kan give dig mere ro i hovedet.

Mindfulness handler om at lade dine tanker flyde afsted uden at dømme dem eller lade dig rive med. “I stedet skal du blot observere dem, som om du ser en film, så holder de op med at have indflydelse på din virkelighed og du vil have et klarere perspektiv.” Kilde: Udforsk sindet

Prøv denne øvelse:
Hav fokus på dit åndedræt i 2 minutter hver dag og trap derefter op efter behov. Øv dig i at have alt fokus på dit åndedræt og lad de tanker der kommer flyde forbi. Du kan med fordel øve dig i meditation og mindfulness under vores Lydbad eller Gong meditation. Find klasserne på skemaet her.

3: Kom ud af hovedet og ned i kroppen.

Vi kan som sagt blive revet med af vores tanker og følelser. Her kan det hjælpe at få fokus på kroppen. Det kan du gøre ved at flytte fokus ned på et bestemte kropsdele, mærke og bevæge dem.

Prøv denne øvelse:
Hvis du kan mærke, du bliver revet med af tanker eller bekymringer, så brug mantraet: “Hvor er mine fødder lige nu?” kilde: Psykology today.

På den måde kan du få jordforbindelse og få kontakt til kroppen igen. Alle vores hold har også fokus på at mærke kroppen og få en pause fra hovedet. Find et hold der passer til dit behov her.

Spiritualitet i hverdagen

4: Gør noget formålsløst og forpligt dig til nærværet.

De fleste har mange gøremål og forventninger til sig selv i løbet af hverdagen. Det er tit med henblik på at opnå, klare eller udrette noget. Men nogle gange er det godt at lave noget formålsløst og prøve at slappe af imens du gør det. Forpligt dig til nærværet, så skal alle distraheringer, hvor du splitter dit fokus eller gør flere ting på samme tid, bør undgås. Det kan f.eks. være at se på TV, tablet eller telefon imens du laver din aktivitet.

Prøv denne øvelse:
Hengiv og forpligt dig til nærværet i 60 minutter. Her kan du være sammen med nogen du holder af eller gøre noget du synes er sjovt, uden at lade dig forstyrre af notifikationer, opkald eller andre gøremål samtidig. Træd ind i nærværet i minimum 60 minutter. Alle vores hold varer 60 minutter, så hvis du vil øve dig i at være nærværende imens du kommer ned i kroppen, så book din gratis prøvetime her.   

5: Øv dig i at have et taknemmeligt fokus.

Det er svært at være sur, bange eller ked af det imens man er taknemmelig. Hvis du oplever at du kommer til at sidde fast i de samme tunge følelser eller tanker for længe, så prøv at tænke på noget du er taknemmelig over.

Prøv denne øvelse:
Start eller slut din dag med et taknemmeligt fokus og mærk hvordan du bliver mere opmærksom på de privilegier du har i dit liv. Det kan f.eks. være at du er taknemmelig for et varmt bad, frisk luft i lungerne, en seng at sove i eller at dine ben kan bære dig fra A til B.


Kilder:
Udforsk sindet: https://udforsksindet.dk/ud-af-hoved-at-leve-i-nuet/ 


Psykology today: https://www.psychologytoday.com/us/blog/packing-success/202102/4-easy-ways-be-present