HJÆLP TIL EKSAMENSANGST

Hvad er eksamensangst? Og hvorfor dukker den op, når du skal til eksamen?

Eksamensangst er angst som opstår når der er tale om eksamen eller en anden form for præsentation, hvor andre skal bedømme ens værk eller præsentation. Overordnet set er eksamensangst følelsen af, at du ikke kan præstere i en præsentationssituation eller er god nok. Og det kan føre til, at du vil prøve at undgå eksamen. Eksamensangsten er medfulgt af tanker og frygt for ubehagelige situationer til selve eksamen.

Det er helt normalt at du har en spænding eller nervøsitet op til selve eksamen, og sikkert også under selve eksamen. Men det kan også tage overhånd og føre til eksamensangst.

Vi vil komme med vores bud på, hvordan du kan kontrollere din eksamensangst, således du kan gå til eksamen med sund spænding og nervøsitet frem for en angst, som kan lede til overspringshandlinger.

Hjælp til eksamensangst – Dyrk yoga eller meditation

Yogaen hjælper dig med at finde en balance mellem din krop og dit sind. I en situation som eksamensangst er der ikke noget værre, end hvis din krop ikke følger dit sind. Det gælder også om at finde den indre ro, som meditationen helt klart kan hjælpe med.

Vejrtrækningsøvelser er sunde at have med som behandling mod eksamensangst, for de øvelser kan hjælpe dig med at kontrollere din hjertebanken og få dig til at falde til ro. Vejrtrækningsøvelserne hjælper dig også med at sænke pulsen, da de kan gå ind og påvirke dit autonome nervesystem, som du nemlig ikke selv kan kontrollere. Derfor er vejtrækningsøvelserne rigtig gode at bruge mod eksamensangst, og dem finder du typisk til yoga sessions og meditation sessions. Dér er der nemlig fokus på dig og ingen andre. Og du vil samtidig lade din krop falde ned i gear og acceptere. Vejrtrækningsøvelserne som du lærer i yoga og meditations sessionerne, kan du også medbringe til selve eksamen og bede om 10 sekunder til lige at trække vejret dybt, så du får kontrol over dit autonome nervesystem.

Vi ønsker dig held og lykke med eksamen – og husk nu: det er altid OK at tælle til 10 og trække vejret dybt, så du kan takle hverdagens udfordringer.
Du er mere end velkommen til at gøre brug af vores 14 dages gratis træning. Du kan læse mere om det og tilmelde dig her.

By | 2018-06-06T15:40:50+00:00 juni 6th, 2018|BLOG|Kommentarer lukket til HJÆLP TIL EKSAMENSANGST