Familiesammenkomst i Påsken – Hvordan holder jeg fast i min egen ro? 5 gode råd til at beskytte din energi.

Kender du også følelsen af at skulle til familiesammenkomst med forventningerne om, at det skal være ekstra hyggeligt? I skal være sammen i mange timer og der skal catches up på alles liv? Det er typisk dejligt at være i selskab med familien og hyggeligt at bruge tid sammen, men det kan også være drænende.

Vi vil gerne give dig 5 gode råd til hvordan du kan beskytte din egen energi under familiesammenkomsterne, så du ikke føle dig helt drænet bagefter.

Billede af mental sundhed

1: Sæt dine egne rammer og grænser

Aftal med dig selv, hvornår du vil gå hjem. Sæt en bagkant fra starten, så det overskueliggøre sammenkomsten. Det kan gøre en forskel, at det ikke er en uendelig aftale du går ind til, men du ved hvornår den slutter. På den måde kan du sikre at du ikke overbelaster dig selv. Så kan du have energi til andre ting eller dig selv senere på dagen. Du kan sætte din tidsramme fra starten, hvis du siger hvornår du har tænkt dig at gå til værten/værtinden på forhånd.

Har du prøvet Bali Puras aura spray: “Protection”? To pift af dens velduftende vand over hoved, så er din energi mere beskyttet og du støttes i at stå stærkt i dig selv. Bali Pura sprays forhandles i Soul Fitness.

 

2: Tag små pauser

Tag nogle korte pauser ind imellem. Sæt dig ud på toilettet eller ind der hvor frakkerne ligger og sid lidt for dig selv. 

Du kan lave en lille meditation, hvor du har fokus på dit åndedræt i 2 minutter. På den måde kan du få et afbræk og samle tankerne og dermed også overskuddet igen.

Hvis du har brug for en times guidet meditation så kan du finde meditation på vores skema her og booke din gratis prøvetime her.

 

3: Lav fysisk afspændning

Spænd af i kæben og sænk skuldrene. Nogle gange kan vi have tendens til at spænde op helt uden vi lægger mærke til det. Det sker især når vi bliver presset, skal koncentrer os eller når vi føler os overbelastet. Bliv opmærksom på det og masser gerne din kæbe eller tinding.

Hvis du har brug for mere fysisk afspænding, så er både yin yoga, lydbad, gong meditation,  selvmassage og Ansigtsyoga hold hvor afspænding er i fokus.

 

4: Giv slip på det der ikke er dit

Mærk efter, hvordan du har det og bliv evt. opmærksom på hvilke følelser der er dine og hvilke følelser der er nogle andres. Blev du revet med i en forargelse, vrede eller utilfredshed, som faktisk ikke havde noget med dig at gøre? Så prøv at slip den, som en ballon der svæver væk.

Det kan også være du blev revet med på en andens præstationstrang og forventninger til hvordan arrangementet skal forløbe. Det kan være vedkommende mener det skal ekstra hyggeligt eller stemningen skal være på en anden bestemt måde. Når du bliver opmærksom på, at denne forventning og disse følelser startede hos en anden, så kan det også være lettere at holde fast i din egen energi, når du har givet slip på andres. Hvordan havde du det inden du tog de andres energi med dig?

 

5: Overvej din egen sensitivitet

Har du hørt om at være særlig sensitiv? Det kan være et af dine personlighedstræk er at være sensitiv. Det er bestemt ikke nogen dårlig ting, men det er dejligt at være opmærksom på, hvorfor du kan føle dig overvældet eller drænet til tider. På den måde kan du også blive mere bevidst om, hvordan du bruger og beskytter din energi i din hverdag.

Du kan læse mere om at være særlig sensitiv og test din sensitivitet her: https://sensitiv.dk/test-din-sensitivitet/