ÅNDEDRÆTSTEKNIKKER OG ÅNDEDRÆTSØVELSER

Vi går og trækker vejret hele døgnet uden at skænke det en tanke. Ind… ud…. Ind…. ud. Vi trækker vejret, uden at vi behøver en reminder på mobilen. Men måske vi alligevel skulle bruge mobilen til at huske os på, at et åndedræt ikke bare et åndedræt.

Der er nemlig mange forskellige måder at bruge sit åndedræt på. Alle ved hvordan man trækker vejret, men ikke alle ved, hvilke fordele der er, ved brug af de rette åndedrætsteknikker.

Hvis man har en dårlig vejrtrækning kan det medvirke til at kroppen kommer i ubalance. Vi får simpelthen ikke nok ilt ind og kommer ikke rigtig af med CO2 og andre affaldsstoffer der ophober sig i vores kroppe. Det er noget lungepatienter ved, og de kan også have gavn af de rette åndedrætsteknikker.

Ved brug af åndedrætsteknikker, bruger vi mellemgulvet til at trække vejret. Jo større omfang vi bruger det, desto mere vil det stimulere organer, som fx leveren, hvilket sætter blodomløbet i vejret.
Åndedrætsteknikker kan også eliminere giftstoffer som har ophobet sig i kroppen.

åndedrætsteknikker

Åndedrætsteknikker

Nedenfor har vi beskrevet to åndedrætsøvelser.

Denne øvelse er god til mellemgulvet og åndedrættet

  • Sæt dig behageligt til rette og hold ryggen ret
  • Anbring en hånd på maven og en på brystet
  • Tag en dyb indånding gennem næsen
  • (mellemgulvet skal hæve og sænke sig, ikke brystkassen)
  • Udånd gennem munden og sæt lyd på
  • Tag mellem 6 til 10 vejrtrækninger i minuttet

Denne øvelse er lettes, hvis du ligger på ryggen med en pude under nakken og det øverste af ryggen.

  • Slap af i musklerne i ansigtet og fokuser på din vejrtrækning
  • Tag en indånding og lad luften skabe en udvidelse omkring maven og dernæst bevæge sig opad. Du fylder brystkassen nedefra og afslutter indåndingen, når du når kravebenene
  • Når du ånder ud, lukker du luften ud oppefra og ned. Dvs. du starter fra kravebenene og slutter når du kommer til maven.

Gentag øvelsen i ca. 5 min.

Det er vigtig at have i tankerne, at det kan være svært at bruge åndedrætsteknikker, når først angst, uro eller smerte rammer dig.

Derfor er det vigtigt at øve åndedrætsteknikkerne, når man er rolig. Det behøver ikke at tage lang tid at øve, men det vil være god idé at vænne sig til at øve på et bestemt tidspunkt på dagen.

Over tid vil du kunne mærke, at du kan trække vejret dybere, og at du hurtigere finder din indre ro og velvære.

På vores hold såsom yoga, meditation, body sds mm. kan du træne dit åndedræt. Ganske gratis kan du prøve vores hold i 7 dage ved at tilmelde dig her.

By | 2019-05-30T08:50:10+00:00 maj 30th, 2019|BLOG|Kommentarer lukket til ÅNDEDRÆTSTEKNIKKER OG ÅNDEDRÆTSØVELSER